Biar celebra del 9 al 13 de maig les seues festes de Moros i Cristians en honor a la Mare de Déu de Grà cia, considerades com una de les més antigues i singulars de quantes se celebren a la Comunitat Valenciana.
Prop de 2.000 festers i musics eixiran al carrer per a participar dāun extens programa dāactes, del que destaquen la āBaixada de la Mre de DĆ©uā, a on la imatge de la patrona Ć©s portada a muscles des de el Santuari fins lāEsglĆ©sia, la nit del 10 de maig amb lāencesa de centenars de fogueres en les muntanyes que envolten la Vila.
Eixe dia, a les cinc de la vesprada, comenƧarĆ lāEntrada de Moros i Cristians, en la qual desfilen les comparses cristianes: Blanquets, Blavets, Estudiants i Maseros. I les mores: Moros Vells, Moros Tariks y Moros Nous.
Un altre dels seus actes singulars de les festes de Biar Ć©s la Medició i el Ball dels Espies, que se celebra la vesprada del dia 11 de maig i que finalitza amb lāarribada al Castell de lāefĆgie de Mahoma. En este acte es mescla la representació i el folklore i simbolitza com les tropes mores intentaven conquistar la fortalesa, disfressant-se per a no ser reconeguts.
DesprĆ©s de lāAmbaixada Mora se celebra el Ball dels Espies, on participen al voltant de 600 parelles, convertint-ho en el ball mĆ©s nombrós de quants se celebren en la Comunitat. Aquest divertit ball va batre el seu propi rĆØcord de participació en les festes de Moros i Cristians de 2018, ja que va congregar a 670 parelles, 120 parelles mĆ©s que en 2017, i dotze bandes de mĆŗsica.
Actes previs
Els actes previs van comenƧar el cap de setmana del 16 i 17 dāabril, amb la presentació del cartell, la revista de festes i el pregó, que enguany va anar a cĆ rrec del mestre i ex director del col.legi Mare de DĆ©u de GrĆ”cia, Alfonso CamaƱes.
El cartell Ć©s obra de lāautor TomĆ”s HernĆ”ndez i SanjuĆ”n i en el mateix acte van ser homenatjats els capitans de les set comparses (Blanquets, Blavets, Maseros, Estudiants, Moros Vells, Moros Tariks i Moros Nous).
La pólvora va ser la protagonista en la jornada del 17 dāabril, festivitat de Sant Vicent, que anuncia la imminent celebració de les festes de Moros i Cristians de Biar. Amb 140 quilos de pólvora, el baluern va arribar al municipi.


