L'Institut Tecnològic de producte infantil i d'oci, AIJU, està duent a terme una línia de recerca i desenvolupament, finançada per IVACE, que permetrà incorporar la tecnologia d'Internet de les coses i la intel·ligència artificial en els joguets tradicionals, afegint així un major valor pedagògic i permetent adaptar-se als gustos de les noves generacions.
La intel·ligència artificial pot proporcionar, tant a als joguets com als processos de fabricació d'aquests, una veritable revolució. En els joguets pot aportar els mateixos avantatges que un videojoc, però amb l'al·licient que es tracta de joguets reals amb els que els xiquets interactuen. I en els processos de fabricació, la IA pot permetre una millor eficiència en els recursos de producció i prevenir possibles errors en la producció.
Com explica Jose Carlos Sola, coordinador de el projecte, "les noves generacions han nascut envoltades de tecnologia, i com a tals, no esperen jugar amb un simple joguet, sinó amb un joguet que responga a les seues interaccions i que li produisca un valor afegit durant el joc. Per tant, en els propers anys, els joguets connectats a internet es convertiran en una cosa normal, de manera que les empreses hauran d'adaptar-se ràpidament o, si no, poden arribar a desaparèixer ".
Fusió de joguets
A les empreses de el sector del joguet, la innovació i la creació de nous productes és fonamental. Les noves generacions estan acostumades des dels primers mesos de vida a conviure amb dispositius electrònics (tablets, amartphones, pcs ...), i per això, les empreses necessiten noves eines que permeten fusionar el joguet tradicional amb el món digital, aconseguint així un joguet actualitzat, revaloritzat i adaptat als nous temps.
En aquest sentit, AIJU va iniciar fa quatre anys una línia de projectes que tracten de donar suport a este sector tradicional en el seu canvi i integració en el món digital.
La idea de la connexió del món digital amb el joguet tradicional pretén enllaçar amb l'anomenada tecnologia 'internet de les coses', el que es va traduir en la creació d'una plataforma "en el núvol", adaptada a el sector, i que permet gestionar grans volums d'informació, el que es tradueix com "big data".
"Aquesta plataforma ofereix als fabricant la possibilitat de conèixer com juguen els xiquets, de manera que poden personalizar els joguets i incorporar un major valor pedagògic en els productes de el futur. Així mateix, en el cas dels pares, poden conèixer com juga el seu fill amb el joguet i si està aprenent quan juga", indica Jose Carlos Sola.