Per Faina L.Vicedo Bethencourt, graduada en Filosofia
No existeix la postura apolítica entre les opcions de l’ésser humà. Vivim en una societat i la manera com ens comportem des dels àmbits més privats, fins als més públics, genera unes dinàmiques que influeixen en la vida d’altres persones, i per tant, en el funcionament de la societat. I com s’estructure una comunitat humana, irremeiablement, és polític. Perquè aquest terme refereix a allò que esdevé a la polis (la ciutat) que és on vivim i actuem. Aleshores, pensar que les nostres opinions i accions són apolítiques no cancel·la el fet inexorable que les nostres conductes afecten la resta d’éssers humans, i en som responsables. Però, què volen dir les persones que diuen que denunciar l’homofòbia del brutal assassinat de Samuel és polititzar aquest acte?
El que volen dir és que un assassinat salvatge comés per una manada al crit de “maricón” no té contingut polític, és a dir, que els botxins no tenien prejudicis homòfobs perquè les persones no coneixien amb anterioritat a Samuel, i per tant, tampoc la seua orientació sexual. De veritat algú creu que en els crims homòfobs els agressors coneixen sempre l’orientació sexual de les seues víctimes? Es planteja l’absurd de voler fer-nos creure que les persones homòfobes actuen com si hagueren fet un treball de camp per a conéixer l’orientació sexual de les seues víctimes. I no és així. Creixem identificant estereotips i menyspreant les conductes que escapen a l’heteronormativitat i als estereotips de gènere: la “bollera”, la “marimacho”, el “mariquita”. Fet que es tradueix en agressions en les quals no cal que la víctima haja explicitat com opera el seu desig sexual per a ser assetjada. És suficient que l’homòfob identifique aquests estereotips que rebutja en percebre una persona no heteronormativa.
Llavors, quan comencen a proliferar els discursos que diuen que els assassinats homòfobs són comesos per estrangers, que realment no se sabia la intenció, que no cal assenyalar l’índole de l’orientació sexual de la víctima perquè totes les violències són condemnables, allò que s’està fent és invisibilitzar la violència homòfoba. Perquè per acabar contra aquest tipus de crims és necessari reconéixer que al nostre territori existeix l’homofòbia, i saber com opera per a educar la ciutadania amb uns valors que li permeta percebre l’heterosexualitat com a una opció més, i no com a la norma.
En canvi, negar el caire homòfob d’un linxament al crit de “maricón” el que aconsegueix és perpetuar la violència i enviar un missatge clar a les persones homosexuals: que el seu dret constitucional de desenvolupar la seua vida sense discriminació segueix en perill. Però no solament això, sinó que des d’una postura que es creu neutra, també es polititza l’assassinat. Perquè des d’aquest pol, de manera indirecta i silenciosa, i sense condemnar la ideologia d’aquest tipus de crims, es legitima l’opció política intolerant que rebutja la diversitat sexo-afectiva. Ja que una societat que no condemna els actes salvatges de persones homòfobes que violenten altres per ser allò que són, està destinada a què es reproduïsquen agressions i barbàries com el crim de Samuel.
Un gran articl, Faina, per emmarcar-lo, perquè hi exposes i argumentes de manera clara, contundent i precisa un dels vicis (malauradament encara endèmics) de la societat contemporània: l'homofòbia i els atacs irracionals contra els que no són considerats "heteronormals" per una minoria de la població. Gràcies per denunciar aquests fets tan raonadament, i per explicar-nos que efectivament que no hi existixen les posicions "apolítiques" Enhorabona: un article que esdevé un manifest
Que yo sepa el crimen de Samuel, condenable como no puede ser de otra manera, no fue por este motivo, al menos el secreto de sumario así lo redacta. Ha sido un crimen y no por ser mujer, homosexual, del Betis,chumbero o musulmán. Ha tenido esa desgracia y el que lo haya hecho que la pague.