La consulta sobre l’elecció de la llengua base als centres educatius de la comarca ha donat els resultats que, més o menys, s’esperaven.
Amb una elevada participació, les famílies d’Ibi han triat majoritàriament el castellà com a llengua preferent perquè els seus fills i filles estudiïn a partir del curs que ve, destacant els centres concertats Salesians i Sant Joan i Sant Pau, on la proporció a favor del castellà ha estat aclaparadora.
Per exemple, dels 435 vots comptabilitzats al Sant Joan i Sant Pau, 395 han elegit el castellà davant de 40, que han elegit el valencià.
Només en dos col·legis, el Felicitat Bernabeu i el Teixereta, ha guanyat l’opció del valencià i en l’últim, amb àmplia majoria, ja que dels 236 vots emesos, 158 han estat per triar el valencià com a llengua base.
Pel que fa als instituts, als tres cursos del Vessador ha guanyat l’opció del castellà, igual que a l’IES La Foia, amb percentatges que freguen el 70% i arriben al 88% en el cas de 3r de l’ESO del Vessador. En canvi, a l’IES Fra Ignacio Barrachina, el resultat ha estat més dispar. Mentre a l’últim curs ha guanyat el castellà, a primer i segon de l’ESO s’ha votat pel valencià.
A l’ institut biarense , l’elecció de valencià ha aconseguit el 80% a 1r de l’ESO i el 72% a la resta de cursos i al IES La Creueta d’ Onil, el 85,46% dels vots han estat per al valencià i 13,54% per al castellà, entre els castellans. Pel que fa als col·legis de primària, al Mare de Déu de la Salut l’opció del valencià ha estat majoritària, assolit el 100 per cent dels vots a segon curs de Primària i més del 90% a la resta. Pel que fa al col·legi Sant Jaume, l’elecció del valencià ha superat de mitjana el 90%.
També a Castalla, el valencià ha estat la llengua més votada pels pares, arribant al cent per cent en el cas del col·legi La Llauria.
Resultats a la província
Sis de cada deu famílies de la província d’Alacant han elegit el castellà com a llengua principal per als seus fills. En concret, un 65,89% (83.569 progenitors), davant d’un 34,11% (43.269) que ha votat pel valencià, segons les dades ofertes per la Conselleria d’Educació després de la celebració de la consulta als centres educatius, que ha donat com a resultat que el valencià s’imposi lleugerament amb la Comunitat Valenciana 50,53% dels suports dels progenitors.
Tot i això, la província d’Alacant ha estat l’única en què el castellà ha rebut més vots perquè sigui la llengua predominant als col·legis i instituts. A la província de València, el valencià ha guanyat amb un 57,84% dels suports, davant del 42,16% en pro del castellà. A Castelló, el valencià ha triomfat amb el 70,5% dels vots.
Les quatre comarques on el valencià ha estat la llengua que més han elegit les famílies corresponen al nord de la província. El Comtat ha estat la primera, amb un 87,63%; seguida de la Marina Alta, amb un 71,62%; L’Alcoià, amb un 60,09% i la Marina Baixa amb un 57,26% a favor del valencià.
Els 18 municipis del 100%
Després de la consulta, hi ha 18 municipis en què el resultat ha estat del 100% a favor del valencià o del castellà.
Així, el valencià ha obtingut el total dels vots a Benialí, Beniardà, Bolulla, Confrides, Tormos, Vall d’Ebo, Cinctorres, Atzeneta d’Albaida, Bèlgida, Bufali i l’Ènova.
El castellà, per la seva banda, ha estat elegit en el 100% a La Aparecida, Arneva, Benferri, Fondó dels Frares, Molins, El Realengo i San Felipe Neri.



